dimecres, 4 de setembre del 2013

L'entrevista definitiva

Imprescindible l'entrevista que el gran Jon Savage va fer a Kurt Cobain el juliol de 1993 i que la revista Mojo ha recuperat a la seva edició de setembre. "L'entrevista definitiva de la meva vida, el temps es va aturar mentre parlàvem", sentencia al text introductori el veterà periodista, que va aconseguir connectar amb un Cobain que es trobava aleshores a l'ull de l'huracà per la seva condició de portaveu generacional, però també per una addicció a l'heroïna i una tempestuosa relació amb Courtney Love que la premsa sensacionalista va exprémer fins l'última gota. Al llarg d'una desena de pàgines, el líder de Nirvana es despulla parlant de com el va marcar el divorci dels seuse pares, del punk com a porta d'entrada a un univers fins aleshores desconegut per a ell, de les contradiccions del rock de masses i de l'entorn sexista i homòfob on va créixer.

"Durant un temps, encara que no vaig experimentar l'homosexualitat, vaig tenir un amic gay a l'escola", recorda Cobain, "i aquesta va ser l´única vegada que vaig tenir una veritable confrontació amb la resta de gent. Durant molts anys, ells simplement em tenien por, i quan vaig començar a anar amb aquella persona que era gay, em vaig haver d'empassar molta merda. Gent provant d'apallissar-me i coses així. Aleshores la meva mare em va prohibir que seguíssim sent amics, perquè era homòfoba". Un entorn hostil, el d'un poble perdut enmig del no res com era Aberdeen, i on la lectura podia esdevenir un refugi. "Freqüentava la biblioteca, solia saltar-me les classes, sobretot durant els anys d'institut, i l'únic lloc on anar durant el dia era la biblioteca. Però no sabia què llegir, em conformava amb qualsevol cosa que trobés. (...) Llegia molt, també a classe. Simplement per a mantenir-me allunyat de la gent i no haver-hi de parlar. Moltes vegades fins i tot feia veure que llegia, només per a allunyar-me de la gent".

L'entrevista també repassa episodis com l'enfrontament de Cobain amb Axl Rose als MTV Awards de 1992 o les sessions de gravació de l'aleshores encara inèdit "In Utero" (1993) amb Steve Albini. I també hi ha espai per a aquella vessant positiva que la història sembla haver oblidat del vocalista de Nirvana. "Des que em vaig casar i vaig tenir una filla, el meu estat físic i mental ha millorat gairebé al 100%. Tinc moltes ganes de tornar a sortir de gira. No m'havia sentit així d'optimista des d'abans del divorci dels meus pares". Irònicament, Cobain patiria una sobredosi l'endemà de l'entrevista. I nou mesos després, s'hauria suïcidat. "Aquesta va ser l'última gran entrevista que vaig fer a un grup de rock en actiu", recorda Savage, "quan Cobain va morir el 5 d'abril de l'any següent, vaig decidir que ja en tenia prou".

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada